Versla uitstelgedrag: eat that frog
Het liefst wil je bezig zijn met je vak, voor je klanten. Alleen komt er bij het ondernemen veel meer kijken dan gewoon je vak uitoefenen. Want je moet je producten of diensten ook verkopen zodat er ook klanten zijn waar je voor kan werken. Die klanten vinden, en daar echt werk van maken, daar zie je als een berg tegenop. Ik zie dat bij veel startende ondernemers. Ze zijn heel goed in wat ze doen, maar het verkoop-stuk is lastig. Ik snap dat. En we willen in dit blog een techniek met je delen die jou gaat helpen bij je uitstelgedrag: eat that frog.
Wie zijn jouw potentiële klanten?
Weet jij wie er al potentiële klanten zijn? Ik help je even op weg:- Wie hebben de ‘weggever’ op je site (een checklist, of een e-book bijvoorbeeld) de afgelopen tijd aangevraagd?
- Wie heeft je gemaild en gevraagd om meer informatie over jouw dienstverlening?
- Heeft er iemand het contactformulier op je website ingevuld?
Eat that frog
‘Eat that frog’ is het principe dat je de taak waar je het meest tegenop ziet, maar die veel effect heeft voor je bedrijf, als eerste op een dag gaat doen. Niet langer uitstellen. Maar het gewoon doen. Dus in plaats van dagen, weken, maanden uitstellen, echt in actie komen. Versla je uitstelgedrag: eat that frog. Stel je voor: een kikker moet echt vreselijk smaken. Taai, slijmerig… vergeleken met die heerlijk comfortabele pasta die ernaast op je bord ligt. Wat eet jij als eerste als je weet dat je ze allebei moet opeten? Bewaarde jij als kind ook het lekkerste voor het laatst? Vergelijk de taken op jouw lijstje nu eens met dat eten op je bord. Oké, je leads opvolgen is die smerige kikker. Wat als je die nu eens als eerste ‘opeet’ en dan alleen nog maar lekkere (en veel makkelijker) dingen op je bord hebt liggen.Versla je uitstelgedrag: Eat that frog in 4 stappen
Oké je gaat je kikker opeten… welke stappen neem je daarvoor?- Wie zijn nu je leads? Kijk dan eens welke informatieverzoeken er al in je inbox staan. Wie je weggever gedownload heeft. Maak daar eens een lijstje van, compleet met de contactgegevens die je van die mensen hebt.
- Bereid je voor Weet wat je wilt bereiken als je deze mensen belt.Wil je een afspraak met ze maken? Of is het iets anders. Wanneer is een telefoongesprek voor jou geslaagd? Denk nu ook al na over eventuele bezwaren die mensen kunnen hebben. Redenen waarom ze niet (of NU niet) tijd voor je willen maken. Als je daar alvast over nagedacht hebt, is het makkelijker om daarop te reageren met een ‘tegenargument’.
- Maak tijd en hou je aan je planning Plan tijd in je agenda in, om met deze mensen contact op te nemen. Heel concreet. 2 uur in je agenda. Morgenochtend? EH…. Ja morgenochtend. Eat that frog.
- Actie Ga het doen. Pak de telefoon die ochtend en bel. Hoe vaak zie je als een berg tegen iets op en valt het wel mee als je het eenmaal doet?