Zet je reflectie om in concrete stappen

6 augustus 2019 |

Heb jij de tijd genomen om op je bedrijf en je klanten te reflecteren? (zie ons blog hier) Zit je vol nieuwe ideeën en ben je nu benieuwd wat die voor effect gaan hebben op je bedrijf? 

Hoe je de ideeën uit je reflectie omzet in concrete stappen in je bedrijf vertel ik je in dit blog. 

Wat heeft je reflectie gebracht?

Kreeg je in je reflectie een vernieuwd beeld van je klant? (met wie wil je liever niet meer werken, of met wie juist wel?) Wil je een hele andere kant op met je bedrijf? Andere diensten of producten aanbieden? Of iets juist meer gaan doen omdat je er zoveel plezier aan beleeft? Kortom, sta eens even stil bij wat je reflectie je heeft opgeleverd. Heb je dat al ergens vastgelegd (op papier of ergens online) of zit alles nog in je hoofd? Of maak eens een mindmap.

Allereerst: gooi niet in een keer je hele bedrijf om. Ik snap dat je erg enthousiast bent over je nieuwe ideeën, maar verander niet alles in een keer. 

1. Spiegel…

Hou jezelf een spiegel voor. Of nog beter, laat iemand anders die spiegel zijn. Leg je ideeën voor aan iemand die wat verder afstaat van je bedrijf. Iemand die onafhankelijk, eerlijk en concreet met je mee kan denken en feedback geeft. Dat helpt. In je hoofd kan iets een geweldig idee zijn, en al sparrend kan je ontdekken of dat ook voor anderen zo is. Of het haalbaar en realistisch is. Wat er anders zou kunnen om meer mensen aan te spreken bijvoorbeeld. 

Heb jij iemand met wie je zo kan sparren? Een vriend of vriendin? Een coach? Of een familielid die kritisch en eerlijk meedenkt en niet alles maar goed en mooi vind wat je doet. (Moeders zijn dus meestal niet zo’n goede raadgever.)

… en onderzoek

Is er wel vraag naar jouw nieuwe product of dienst? Wie is ernaar op zoek? Dat wil je nu ook onderzoeken. Marktonderzoek dus, ook iets wat je prima samen met je spar-maatje kunt doen..  

Met wie ga jij sparren?

2.  Kleine stapjes

Begin de verandering met kleine stapjes. Ga op zoek naar je nieuwe klanten op social media. Op welk medium zijn zij vooral te vinden. Dan weet je waar je straks jouw social media posts voor moet maken. Maak een nieuwe salespagina of productpagina en plaats deze op je website.

Zo pas je langzaam maar zeker je bedrijf aan. Zonder dat je al het bestaande weggooit. 

3. Start het nieuwe naast het bestaande

Start het nieuwe naast de bestaande dingen die je doet. Je bestaande klanten, producten of diensten blijven voorlopig de basis. Ook als je totaal iets anders wilt gaan doen, moet je die nieuwe activiteiten opbouwen en uitbouwen, naast het bestaande dus. 

4. Test  

Test of je nieuwe product of dienst aansluit bij je klant. Of je (nieuwe) klant hier echt op zit te wachten. Onderzoek ook of het nog bij jou en je bedrijf past. Ontdek zo in de praktijk wat werkt en wat niet werkt. Pas je daarop weer aan. Ga verder en blijf dit onderzoeken. 

5. Blijf bij je gevoel

Dat stemmetje in je hoofd blijft wel roepen. Het wil je tegenhouden om iets te veranderen. Want veranderen is spannend, eng. Dat kan nooit goed gaan. Laat jij je tegenhouden door dat stemmetje dat dwars tegen jouw gevoel ingaat? 

Laat je er niet door tegenhouden. Blijf bij je gevoel In plaats van je tegen te laten houden. Dat stemmetje heeft namelijk bijna nooit gelijk. Hooguit een tip. 

Ook kun je samen met je spar-maatje bespreken wat dat stemmetje jou allemaal probeert wijs te maken. En het juist weerleggen, door er anders naar te gaan kijken. Samen lukt dat vaak beter dan alleen, bespreek het dus samen. 

Bijzondere combinatie

Zie je hoe de stappen met elkaar verweven zijn? Ze blijven ook steeds terugkomen.
De combinatie van de concrete praktische stappen en het bij je gevoel blijven, bij wat jij het liefste wil in je bedrijf blijft bijzonder. En het resultaat? Jouw bedrijf dat meer en meer (weer) precies bij je past. 

Jeroen Veenstra

Jeroen Veenstra

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen.
jeroen@onresult.nl | 06-53548109