Het belang van een goede doelgroep

16 december 2020 |

Heb jij bepaald wie jouw doelgroep is? Jouw ideale klant? Is het duidelijk voor jou wat voor mensen dat zijn? En waarom is het belangrijk om je doelgroep af te bakenen?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is een doelgroep precies? De doelgroep is een afgebakende groep mensen of bedrijven waar jij je met je bedrijf, je producten of diensten op richt. Afgebakend, omdat je nou eenmaal niet iedereen kunt helpen. ‘Iedereen’ is zo ontzettend vaag en nietszeggend. Het is ook niet waar. Niet iedereen heeft baat bij wat jij doet. Dus zorg dat je daar helderheid in krijgt. Voor jezelf. En vooral voor je klant.

Voor deze groep zijn jouw producten of diensten het meest geschikt. Dat wil niet zeggen dat anderen er niets aan hebben, maar daar richt je je niet in het bijzonder op. 

Het kan spannend zijn om een bepaalde doelgroep te kiezen, en toch heeft het vaak veel effect. Want help jij alle ondernemers van Nederland? Of werk je met ondernemers in een bepaalde branche? Of met startende ondernemers?

Je doelgroep bepalen

Heb je nog geen doelgroep omschreven? Kijk dan eens naar jouw huidige klanten. Met wie werk je het liefst? Welke klant maakt jou blij? Of wie heeft het meest baat bij het werk dat jij voor hem doet. Of wat zij bereikt hebben door samen met jou te werken. 

Het effect van een afgebakende doelgroep op je bedrijf

Je doelgroep bepaalt wat je precies gaat doen in je bedrijf. Bepaalt welke producten of diensten je aanbiedt. Want je wilt jouw ideale klant op de manier beste helpen. Met het meeste effect voor je klant. Daar maak je dus je producten voor. Of je diensten. Vraag je dus af: met wie werk ik het liefst en waar help ik mijn klanten precies mee?

Wie komt er onderaan uit de trechter?

Een voorbeeld: Stel dat je een coach bent, coach je dan ondernemers, werknemers, hr-managers? En wat is de situatie waarin ze jouw hulp nodig hebben? Iedere doelgroep vergt een andere aanpak, of een ander product. Zie het als een trechter: bovenaan gaat het vage ‘iedereen’ de trechter in, en onderaan blijft de hr-manager die een verandertraject in het bedrijf moet doorvoeren. Ik noem maar iets. Hoe kan jij déze manager helpen met jouw diensten of producten?

Marketing spreekt je doelgroep aan

Een duidelijke doelgroep zorgt voor een heldere boodschap in je marketing. Wat doe je precies en voor wie? Het maakt je marketing ook veel gerichter. Concreter. Toegespitst op jouw ideale klant, dus spreek je hen ook het meest aan.  De kans dat ze daardoor klant bij je worden, is veel groter.

Zie je hoeveel impact een goed afgebakende doelgroep heeft op jouw bedrijf?

Wil jij jouw doelgroep ook helder krijgen, kijk dan eens of het OnResult Business Builder-traject iets voor jou is? Ben je ondernemer in Gelderland dan kan de provincie zelfs een groot deel van deze training vergoeden. Hier lees je er alles over. 

Jeroen Veenstra 

Heb je een vraag dan mag je mij altijd persoonlijk mailen of bellen. 
jeroen@onresult.nl | 06-53548109